Historie Jawy 550
jawa 550 pionýr
V pražské Jawě byl vyvíjen nový malý motocykl, později nazvaný Pionýr, prozatím
označený jako Jawa 50. Po dokončení vývoje bylo rozhodnuto výrobu předat na
Slovensko. V roce 1955 se začal tento motocykl v Považských strojárnách sériově
vyrábět pod označením Jawa 50, typ 550. Na jeho nádrži se objevil nový znak,
klasické logo Jawy, ale pod nápisem v kruhu, v němž dříve bývaly iniciály Františka
Janečka nebo ČZ, se nyní objevil znak Považských strojární. Od té doby používaly
strojírny pro své motocykly s výjimkou skútrů označení Jawa až do doby, kdy
předaly výrobu motocyklů do jihoslovenského Kolárova. Za pronájem značky Jawě
platili
Malý motocykl měl ležatý jednoválcový dvoudobý motor o objemu 50 cm³ a výkonu
1,2 kW při 5000 otáčkách. Otevřený konkávní jednoduchý rám s odpruženými
oběma vidlicemi byl na tu dobu odvážnou konstrukcí, používanou spíš u skútrů než u
motocyklů. Pro zvláštní tvar podsedlové části karoserie si vysloužil přezdívku pařez.
Stal se velmi oblíbeným a spolu se svými pozdějšími modernizovanými verzemi
motorizoval československou mládež. Jeho provozování bylo spojeno s několika
výhodami. V první řadě jej mohli používat řidiči od 15 let, nemuseli mít řidičský
průkaz, stačilo jen policejní přezkoušení a lékařská prohlídka a jeho SPZ byla
přidělována zjednodušeně na okresní úrovni. Také cenově byl dostupný. Do roku
1958 kdy jeho výroba skončila, se vyrobilo přes 100 000 kusů. Kromě tradiční
tmavočervené barvy byly některé série vyvedeny také v modré, zelené nebo béžové
barvě.