Historie Jawy 555
V roce 1954 se objevil na trhu nejmenší motocykl značky Jawa – Jawa 50 typ 550. Byl výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru sedadla začalo říkat „Pařez“ a brzy se stala prodejním šlágrem. Pařez byl vyvinut v Praze, výroba byla ale roku 1955 přestěhována do strojírenských závodů Povážské strojírny v Povážské Bystrici.
V roce 1954 byly vyrobeny v Praze první exempláře, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu; ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za motorové kolo – tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky).
Zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci.